Dag2 San Francisco - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Wesley en Kim - WaarBenJij.nu Dag2 San Francisco - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Wesley en Kim - WaarBenJij.nu

Dag2 San Francisco

Blijf op de hoogte en volg Wesley en Kim

25 Mei 2016 | Verenigde Staten, San Francisco

Vandaag, dag twee in San Francisco, zijn we vroeg opgestaan om naar Alcatraz te gaan. We hebben de bus genomen vanaf het hotel naar Pier 33. Vanaf daar hebben we de boot genomen naar het eiland. Alcatraz heeft een lange historie. De meeste kennen het als de zwaar beveiligde gevangenis. Maar Alcatraz was en is meer dan dat. In eerste instantie deed Alcatraz dienst als militair fort. Ter bescherming van de kust van San Francisco. Vanaf 1867 deed Alcatraz dienst als militaire gevangenis. In 1933 werd de gevangenis uiteindelijk in gebruik genomen door de federale overheid, United States Department of Justice. Als antwoord op de maffia bendes die waren ontstaan tijdens de economische crisis van de jaren twintig. Als je eenmaal op Alcatraz gevangen werd gezet wist je bijna zeker dat je daar nooit meer vanaf zou gaan komen. De meest beruchte en bekendste criminelen die werden vastgezet waren Al Capone, Robert Franklin Stroud, Machine Gun Kelly, James J. Bulger en Alvin Karpis. In 1963 werd de gevangenis officieel gesloten. De hoge kosten werden aangevoerd als reden. Het zou te duur zijn om Alcatraz te onderhouden en te moderniseren.
Nadat de gevangenis werd verlaten is het eiland een aantal keren bezet door indianen. Ze verbleven 2 jaar lang op het eiland, en trachtten op deze wijze hun eis voor een Indiaans Cultureel Centrum kracht bij te zetten. Uiteindelijk werden ze van het eiland gehaald door Federal Marshalls. Sinds 1972 is Alcatraz een nationaal park. Naast de vele toeristen die het eiland bezoeken hebben vele vogels Alcatraz ontdekt als broedplaats. Onder begeleiding van een audio tour hebben we de gevangenis bezocht. Indrukwekkend. En ongelofelijk hoe de gevangenen in kleine cellen moesten overleven. Een cel was ongeveer anderhalf bij drie meter breed. Als je er zelf in staat is het al heel benauwend, laat staan als je er opgesloten zou zitten.
Na Alcatraz zijn we naar Pier 39 gelopen. Het is een toeristisch gebied met vele restaurants, bars en winkels. Aan de andere kant van Pier 39 kwamen we terecht bij de zeeleeuwen. Met velen lagen ze op de vlonders te zonnebaden.
Vanaf Pier 39 zijn we verder de stad ingelopen naar Lombard Street. De straat staat bekend als de meest bochtige straat van de wereld, hoewel dit slechts een klein stukje van de gehele straat betreft. Het stukje is slechts één huizenblok lang, maar telt acht scherpe haarspeldbochten. Het is verder mooi aangekleed met vele planten en bloemen. Het was een bijzonder gezicht als die auto's die zich door de straat heen wurmen.
Na Lombard Street hebben we een bushalte gezocht en zijn we terug gegaan naar het hotel. Het was weer een dag met vele indrukken. Morgen gaan we naar het Civic Center en China Town.

• 26 Mei 2016 - 08:25

Rina:

Wat indrukwekkend allemaal! Ik denk toch dat we een keertje naar Amerika moeten.....! Veel plezier morgen in China Town. Ik verwacht dat dat ook heel leuk zal zijn.
    Trouwens, Jaspie heeft gisteren alle drie de keren dat hij uitgelaten is gezwommen in de poelen. Hij geniet volop!
    Have fun!