Dag1 San Francisco - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Wesley en Kim - WaarBenJij.nu Dag1 San Francisco - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Wesley en Kim - WaarBenJij.nu

Dag1 San Francisco

Blijf op de hoogte en volg Wesley en Kim

24 Mei 2016 | Verenigde Staten, San Francisco

Nadat we hebben genoten van een lange nachtrust was het vandaag zover! Onze eerste dag om kennis te maken met San Francisco. Maar eerst een ontbijtje. En waar we eigenlijk altijd gewend zijn om te worden ontvangen in een ontbijtruimte, bleek dat het hier wat anders gaat. Toen we bij de receptionist gingen vragen naar het ontbijt wees hij vriendelijk naar een tafel in de hoek met wat verpakte zoete broodjes, yoghurt, muesli en drankjes. We konden pakken wat we wilden en vervolgens op onze hotelkamer opeten. Heel bijzonder. Maar goed, nadat we wat gegeten en gedronken hadden konden we op pad.
Onze eerste stop: Misión San Francisco de Asís. Het oudste bouwwerk van de stad. De missie werd gewijd aan Franciscus van Assisi, de oprichter van de orde der franciscanen. De oorspronkelijke kerk was van hout. Deze werd in 1791 vervangen door het huidige gebouw. In 1876 werd naast de oorspronkelijke kerk een neogotische kerk gebouwd. Deze werd verwoest in 1906 door een aardbeving. Op dezelfde plek werd tussen 1913 en 1918 de Mission Dolores Basilica gebouwd in de Spanish Colonial Revival-architectuurstijl. Tijdens ons bezoek aan de Mission Dolores Basilica was er net een diploma uitreiking gaande van studenten. Een leuke ervaring om precies op dat moment een kerk te bezoeken. Meestal bezoek je een kerk en heerst er rust. Het gaf een hele andere dimensie aan een kerkbezoek.
Vervolgens zijn we verder gelopen naar Alamo Square. Hier staan de bekendste painted ladies van de stad. Painted ladies zijn in de Amerikaanse architectuur huizen die zijn gebouwd in Victoriaanse en Edwardiaanse stijl die in drie of meer kleuren geverfd zijn. Dit wordt gedaan om ervoor te zorgen dat de details van de huizen beter tot hun recht komen. De term werd voor het eerst gebruikt door Elizabeth Pomada en Michael Larsen in hun boek Painted Ladies - San Fracisco's Resplendent Victorians uit 1978. Ook in andere Amerikaanse steden zijn er painted ladies.
Na Alamo Square en het nuttigen van een pizza hebben we de bus genomen naar het Golden Gate park aan de rand van de stad. Hier genieten de inwoners van San Francisco van de rust buiten de stad. Er wordt gebarbecued op de grasvelden, gesport en naast de baasjes kunnen ook de honden hier naar harte lust hun energie kwijt. Het park is enorm. We hebben er ruim twee uur rondgelopen en nog hadden we maar een deel van het park gezien. Tijdens onze wandeling werden we aangesproken door een bewoonster van de stad die aan het wandelen was met haar hondje. Ze maakte ons erop attent dat je vanaf de toren van het Young museum een mooi uitzicht hebt over de stad. De toren is maar liefst negen verdiepingen hoog. We zijn er naar toe gelopen en het was de moeite waard. We hebben een hele tijd op de bovenste verdieping van de toren gestaan en genoten van het uitzicht.
Aan het eind van de middag hebben we de bus terug genomen richting het hotel. Nadat we wat hadden gegeten konden we heerlijk nagenieten van deze dag. Morgen staat Alcatraz en Fishermans Wharf op het programma.

• 25 Mei 2016 - 09:40

Rina:

Wat schitterend, de painted ladies. (jaloers!)
    Voor de eerste dag hebben jullie al heel wat bijzonders gezien. Dat wordt een reis om nooit te vergeten....!