Rome, Colosseum & Forum Romanum - Reisverslag uit Rome, Italië van Wesley en Kim - WaarBenJij.nu Rome, Colosseum & Forum Romanum - Reisverslag uit Rome, Italië van Wesley en Kim - WaarBenJij.nu

Rome, Colosseum & Forum Romanum

Door: Wesley

Blijf op de hoogte en volg Wesley en Kim

17 Juni 2015 | Italië, Rome

Woensdag 17 juni. We zijn vroeg uit de veren voor het ontbijt. Het ontbijt is simpel maar voldoet prima. Broodjes jam is de hoofdmoot.
Na het ontbijt hebben we de spullen gepakt en zijn we op weg naar trein station Muratella. In de buurt van het station is ruimte genoeg om de auto te parkeren. Het treinstation ligt in een wijk met kantoren en andere bedrijfspanden. Langs de weg zijn allemaal inhammen waar je de auto gratis mag parkeren. Eenmaal op het station zijn we zoekende naar een kaartjesautomaat. Die is er dus niet. Dan maar een loket zoeken. Maar helaas, die is er ook niet. Vervolgens dan maar aan een reiziger op het perron vragen waar we een kaartje kunnen kopen. De Italiaan probeert met handen, voeten en een paar woorden gebrekkig Engels uit te leggen dat we een kaartje in de trein kunnen kopen. Voor de zekerheid pakt hij zijn telefoon en belt iemand op om te vragen of dit klopt. En ja, de persoon aan de andere kant van de lijn bevestigd dat we een kaartje in de trein kunnen kopen. Toen de trein aankwam zijn we ingestapt. Op weg naar station Rome Ostiens. Wat mij opvalt is het verval waar de stations mee te maken hebben. Ostiens is een groot treinstation. Waar je ook kijkt, op iedere vierkante centimeter muur zit graffiti. Het maakt een nogal vervallen indruk. Wat nog meer op valt is dat alle klokken op dit grote station op wintertijd staan. Heel vreemd. Het geeft een slordige indruk. Dat betreft zien de stations in Nederland er een stuk beter uit. Maar goed. Dat ter zijde. Vervolgens zijn we vanaf Ostiens gaan lopen richting het centrum. Tenminste, we dachten dat het te belopen was. Na een paar voorbijgangers vragen hoe we moeten lopen, worden we door twee meiden er op geattendeerd dat we beter de metro kunnen nemen. Ze weten in details te vertellen waar het metrostation is, en welke metro we moeten hebben. Na het kopen van kaartjes stappen we dus in de metro. Daar is het verval nog erger als bij de treinen. Zelfs de meeste metro’s zitten onder de graffiti. Hoe dan ook, eindelijk komen we aan op metrostation Colosseo. Nadat we zijn uitgestapt en het station uitlopen worden we verwelkomt door daglicht, het zonnetje en…. het indrukwekkende Colosseum. Prachtig om te zien. Het grootste amfitheater in de wereld. We besluiten om op een terrasje wat te drinken. Dat hebben we wel verdiend na zo’n hele toer. Vervolgens lopen we eerst naar het Forum Romanum. Het Forum is de plek waar het oude Romeinse rijk ooit is ontstaan. Hier stond het mega paleis van het Romeinse rijk. Nu resteren er nog ruines. Een paar gebouwen staan nog overeind maar het merendeel bestaat uit ruines. Wat opvalt is dat er nog steeds opgravingen worden gedaan. Archeologen zijn met hun kwastje bezig om een nieuw stukje van het Forum bloot te leggen voor de moderne wereld. Nadat we hier een paar uurtjes hebben rondgekeken gaan we naar het Colosseum. We lopen langs de lange wacht rij. We hadden bij het Forum gecombineerde kaartjes gekocht en dat is, zo blijkt, geen overbodige luxe. Mensen staan uren in de rij voor het Colosseum. Wij dus niet. Vervolgens staat we in het amfitheater. Iets dat je eigenlijk wel gezien moet hebben. We kennen allemaal het Colosseum en de verhalen. Maar er echt staan is natuurlijk iets anders. Je staat op de plek waar honderden jaren geleden keizers, veldheren en de bevolking vermaakt werden met allerlei gevechten. Gruwelijke taferelen hebben zich daar af gespeeld. Maar in die tijd was het normaal en vertier. Dat is nu ondenkbaar. Gelukkig maar.
Na al onze indrukken is het etenstijd. We nemen plaats op een terrasje om een pizza te eten met op de achtergrond het Colosseum en op de achtergrond een muzikant die op zijn accordeon verschillende melodietjes speelt. Tel daarbij op het Italiaans en het zonnetje, en je hebt een heerlijke rustgevend vakantie tafereel in het oude Rome.

Verslag uit: Italië, Rome

Italië

Hallo allemaal,

Het is een jaartje geleden dat we in Schotland op vakantie waren. Tijd om de spullen in te pakken en weer op reis te gaan. Dit jaar gaan we rondreizen door Italië. Gaan jullie mee?

In het najaar van 2012 gingen Kim en ik samen voor het eerst op vakantie. De bestemming: Sicilië. En wat hebben we genoten van dit prachtige eiland. We hebben toen meteen gezegd dat we zeker terug zouden keren naar Italië. Dit jaar is het dus zover. Aangezien Italië heel veel te bieden heeft, kunnen we niet het hele land rondreizen. We hebben ervoor gekozen om te reizen tot Rome. We beginnen in de Alpen in de Valle d’Aosta. Vervolgens gaan we via de bloemenrivièra en Toscane naar Rome. Na een uitgebreid bezoek aan de hoofdstad gaan we via Umbrië naar Venetië. Op de terugweg naar huis maken we nog een stop in Fürth. Om na te genieten van de mooie reis.

Wat gaan we zoal bekijken en doen?
Een wandeling maken in de Alpen door Parco Nazionale del Gran Paradiso en op zoek naar de in het wild levende steenbokken, Cinque Terre, autoritten maken door de wijngebieden van Toscane met een bezoek aan de middeleeuwse stad Siena, Rome gaan we uitgebreid bekijken met o.a. het Colosseum en de prachtige fonteinen die Rome rijk is, Vaticaanstad, de grotten van Frasassi en Parco Nazionale dei Monti Sibillini in Umbrië en genieten van de romantische stad Venetië. En nog veel meer!

Kortom, ruim drie weken vol belevenissen. Via 'waar ben jij nu' houden we iedereen op de hoogte met reisverslagen en foto's. Kijk, lees en geniet met ons mee.

Groeten,

Wesley en Kim