Loch Ness & midges - Reisverslag uit Fort Augustus, Verenigd Koninkrijk van Wesley en Kim - WaarBenJij.nu Loch Ness & midges - Reisverslag uit Fort Augustus, Verenigd Koninkrijk van Wesley en Kim - WaarBenJij.nu

Loch Ness & midges

Door: Wesley

Blijf op de hoogte en volg Wesley en Kim

19 Juni 2014 | Verenigd Koninkrijk, Fort Augustus

Donderdag, Nessie dag. Vandaag zijn we de omgeving van Loch Ness wezen bekijken. Daar heb je de auto voor nodig aangezien Loch Ness 37 km lang is en op zijn breedste plek 1,6 km breed is. Het meer heeft een totale oppervlakte van maar liefst 56,4 km2. Onze gastheren van de B&B Martin en Ken, hadden ons een kaart meegegeven van de omgeving en uitgelegd wat de mooiste plekken zijn rond Loch Ness. We begonnen onze tocht niet ver van de B&B in het gehucht Invermoriston. Je hebt daar een rivier met een mooie waterval. Het mooiste is toch wel de oude brug waar de rivier onderdoor stroomt. De brug wordt niet meer gebruikt. Je kunt er nog wel op lopen.
Na de waterval zijn we naar Fort Augustus gegaan. Het kleine plaatsje ligt aan de zuidkant van Loch Ness. Door het plaatsje loopt een rivier die uitmondt in Loch Ness. De boten die over de rivier varen moeten door een aantal sluizen voordat ze Loch Ness op kunnen varen. De sluizen zijn een grote toeristische trekpleister.
Na Fort Augustus zijn we verder gereden via de zuid oost kant van Loch Ness. Vervolgens kwamen we prachtige vergezichten tegen voordat we bij de Foyers Falls aankwamen. De waterval is na veel regenval heel breed. Doordat het al een paar dagen droog is, was de waterval nu een stuk smaller.
Na de waterval zijn we doorgereden naar het kleine plaatsje Dores. Vanaf Dores heb je een prachtig uitzicht op Loch Ness. Je kunt heel ver kijken. Vandaag was het weer en het zicht goed.
Na Dores zijn we terug gereden naar Fort Augustus voor het diner. Daarna zijn we terug gekeerd naar onze B&B. Wat ik nog even ben vergeten te vertellen is dat ze hier vervelende kleine vliegjes hebben, genaamd midges. Ze komen ’s avonds als het donker wordt te voorschijn. Martin en Ken hadden ons gisteren verteld dat we ’s avonds voorzichtig moeten zijn met het raam open te doen. De midges willen graag naar binnen. Hun advies luidde: eerst lichten uit en daarna raam openen. Dat hadden we gisteravond ook gedaan. Het was erg warm op de kamer dus we wilden met het raam open slapen. Voordat we naar bed gingen hebben we eerst de lampen uit gedaan en toen het raam open gezet. Nadat we een kwartier in bed lagen, hoorde ik iets van een mug zoemen. En we hadden allebei het idee dat er af en toe beestjes op onze huid zaten. Dus ik deed het raam dicht en vervolgens het licht aan. Wat we toen zagen was ongelofelijk. Op het plafond en op de muren zaten misschien wel honderden midges. Echt vies. We wisten dat de beestjes van licht houden dus hebben we in de hoek van de kamer een lampje aangedaan. Alles midges gingen naar die lamp en zaten dus allemaal in dezelfde hoek. Toen hebben we ons ingesmeerd met deet. Dat moest voorkomen dat ze op ons gingen zitten. Vervolgens hebben we de lamp uitgedaan en het raam open gezet. In de hoop dat ze naar buiten zouden gaan. Later op de nacht, toen het al licht werd, zag ik dat er al veel vliegjes waren verdwenen. Ze waren vanzelf weer naar buiten gegaan. Toch zaten er ook nog heel wat midges in onze kamer. We hadden door deze ongenode gasten weinig geslapen. Toen we vanochtend bij het ontbijt kwamen vroeg Ken hoe we hadden geslapen. We zeiden allebei lachend dat we slecht hadden geslapen. Hij wilde natuurlijk weten wat er aan de hand was. Dus vertelde we van de midges. Hij vond het vervelend en vertelde dat ze de beestjes allemaal gingen verwijderen. En zo geschiede. Ik zit nu met de laptop op schoot in een kamer zonder vervelende midges. De ramen hebben we dicht en die houden we ook dicht. We hebben het liever te warm dan dat we bezoek krijgen van deze vieze vliegjes. Die mogen vannacht lekker buiten slapen. Vannacht kunnen we dus genieten van een welverdiende nachtrust.